fbpx

Prawa Pacjenta

Szanowni Pacjenci, znajomość waszych praw ma na celu zapewnienie Państwu poczucia bezpieczeństwa podczas leczenia. Nasz zespół dołoży wszelkich starań, aby Państwa satysfakcja z udzielanych świadczeń była jak najwyższa.

Prawo do opieki zdrowotnej

Pacjent ma prawo do opieki zdrowotnej spełniającej standardy wiedzy medycznej oraz odpowiadającej jego potrzebom, udzielanej z należytą starannością i zgodnie z zasadami etyki zawodowej. W sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia pacjent ma prawo do natychmiastowej pomocy medycznej.

Prawo do leczenia w odpowiednich warunkach

Świadczenia zdrowotne powinny być udzielane w pomieszczeniach oraz przy użyciu urządzeń spełniających obowiązujące standardy fachowe i sanitarne.

Prawo do wyrażenia zgody na leczenie

Pacjent ma prawo do świadomego wyrażenia zgody lub odmowy na udzielenie świadczeń zdrowotnych po uzyskaniu od lekarza pełnej informacji dotyczącej metod leczenia i rokowania. W przypadku zabiegu operacyjnego lub zastosowania metody leczenia bądź diagnostyki, które niosą podwyższone ryzyko, zgoda musi być wyrażona w formie pisemnej.

Bez zgody pacjenta badanie lub inne świadczenie zdrowotne mogą być przeprowadzone tylko wtedy, gdy pacjent znajduje się w stanie zagrażającym utratą życia, ciężkim uszkodzeniem ciała lub poważnym rozstrojem zdrowia.

Prawo do zachowania tajemnicy informacji

Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji dotyczących jego osoby, w szczególności stanu zdrowia, przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych. Wszyscy pracownicy podmiotu leczniczego są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy zawodowej i zachowania całkowitej dyskrecji, z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych w przepisach prawa.

Prawo do zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych

Pacjent ma prawo zgłaszać każde niekorzystne i niezamierzone działanie produktu leczniczego. Zgłoszenia można dokonać osobie wykonującej zawód medyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, lub podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu.

Prawo do poszanowania intymności i godności

Świadczenia zdrowotne powinny być udzielane z poszanowaniem intymności i godności pacjenta. Pacjent ma prawo do obecności bliskiej osoby podczas udzielania świadczeń zdrowotnych. Rodzic ma prawo być obecny przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych swojemu dziecku. Personel medyczny może odmówić obecności bliskiej osoby jedynie w przypadku prawdopodobieństwa zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne. Taka odmowa musi zostać odnotowana w dokumentacji medycznej.

Prawo do konsultacji z innym lekarzem

Pacjent ma prawo żądać, aby lekarz udzielający świadczeń zdrowotnych zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie. Takie żądanie powinno zostać odnotowane w dokumentacji medycznej. Lekarz może odmówić, jeśli uzna żądanie za bezzasadne i ma obowiązek odnotować odmowę w dokumentacji medycznej, do której pacjent ma dostęp.

Prawo do informacji

Pacjent ma prawo do uzyskania od lekarza jasnych i zrozumiałych informacji o swoim stanie zdrowia. Lekarz powinien przekazać informacje dotyczące diagnozy, proponowanych i możliwych metod diagnostycznych i leczniczych, przewidywanych skutków ich zastosowania lub zaniechania, a także o wynikach leczenia i prognozie.

Jeżeli pacjent nie chce być poinformowany o wszystkich lub niektórych aspektach swojego stanu zdrowia, ma prawo żądać, aby lekarz nie udzielał mu takich informacji. Pacjent ma również prawo wskazać osobę, której lekarz będzie udzielać wszelkich informacji o jego stanie zdrowia i leczeniu.

Pacjent małoletni ma takie same prawa jak dorosły, z tą różnicą, że informacje o jego stanie zdrowia są przekazywane przedstawicielowi ustawowemu, który decyduje o zgodzie lub jej braku na przeprowadzanie zabiegów i badań. Pacjent, który ukończył 16 lat, ma prawo do współuczestniczenia w podejmowaniu decyzji dotyczących swojego leczenia.

Prawo do ochrony danych

Pacjent ma prawo do ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej oraz innych informacji związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych. Każda informacja o stanie zdrowia jest dobrem osobistym podlegającym prawnemu zabezpieczeniu.

Prawo do dokumentacji medycznej

Pacjent ma prawo do dostępu do swojej dokumentacji medycznej, obejmującej wszystkie dokumenty dotyczące stanu zdrowia i udzielonych świadczeń zdrowotnych. Dokumentacja może być udostępniona w następujących formach: do wglądu, poprzez sporządzenie wyciągów, odpisów, kopii, wydruków oraz przesłanie drogą elektroniczną. Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych ma obowiązek udostępnienia dokumentacji medycznej także osobie upoważnionej pisemnie przez pacjenta.

Twój Idealny Uśmiech jest Naszą Misją

Rejestracja od Poniedziałku do Piątku 8.00 – 17.00

+48 531 876 622

rejestracja@agiadent.pl

Jana Kasprowicza 2/39 Zielona Góra